Onderweg - Reisverslag uit Moroto, Oeganda van Wilma en Ineke - WaarBenJij.nu Onderweg - Reisverslag uit Moroto, Oeganda van Wilma en Ineke - WaarBenJij.nu

Onderweg

Blijf op de hoogte en volg Wilma en Ineke

06 September 2016 | Oeganda, Moroto

Onderweg

Zondag verlaten we om negen uur ons prachtige plekje, een oase in het drukke stadsleven van Kampala. Aangezien Florence haar auto niet in orde is, krijgen we een andere auto van de overheid mee. Een gloednieuwe 4x4 met nog maar 10.000 km op de teller. Nu kan ons auto’s nooit zoveel schelen, maar het is wel heerlijk zitten en lekker over de hobbelige wegen scheuren met zo’n bak. Onze chauffeur Joffrey is een ware gentleman, die zich als goede beveiliger en koerier opstelt. Zonder moeite pakt hij voortdurend de bagage in en uit en weer in en weer uit. Helpt Florence met aankopen doen onderweg. Wanneer zij een watertankje wil kopen en de verkoper blanke smoelen ziet, is de prijs erg hoog. Joffrey snelt naar de buurman en vindt het daar voor de helft van de prijs. Dan komt hij terug en wil de verkoper er wel onder gaan zitten.
We genieten van alle taferelen onderweg. We rijden door de sloppenwijk de stad uit, er staat zelfs een ware sloppenkerk.
Bij Jinja is een dam, die zwaar bewaakt is, door leger en politie. Daar is een tankstation bij, waar we even een korte stop hebben. In no-time staat er een zwaarbewapende politie onze auto te bewaken. Dat is het voordeel van een overheidsauto. Je wordt niet aangehouden en krijgt overal automatisch bewaking.
Mannen en vrouwen proberen hun handel aan de man te brengen. Vermoeide reizigers nemen gretig aftrek van heerlijk vers fruit en kippenspiesjes. We komen mooi, voor in de middag in Mbale aan.
Nadat we de koffers naar onze kamers hebben gebracht en even de binnenkant van de oogleden bestuurd, gaan Florence en Ineke naar de lokale markt en neemt Wilma intrek in een prachtig lokaal restaurantje om zich op de Afrikaanse thee te storten.
Na een uurtje voegen Ineke en Florence zich erbij en nemen we een heerlijke maaltijd. Jane, de zus van Florence reist de andere kant op en overnacht ook in Mbale. Zij komt langs, om ons te begroeten en haar pasgeboren baby te laten zien, genaamd Favo, naar favoriet.
De avond brengen we gezellig pratend door op het terrasje bij ons hotel.

Zondag ochtend vertrekken we weer om negen uur. Onder het toeziend oog van de zwaar bewapende beveiliger, pakt Joffrey heel snel en vakkundig de laadbak in.
We rijden opnieuw door het prachtige landschap met koeien en zelfs apen. We nemen een lunch in een super eenvoudig wegrestaurantje, in de volksmond “Hilton hotel” genoemd. Het eten staat altijd klaar en dus kunnen reizigers vlot bediend worden en weer verder gaan.
Spoedig bereiken we de prachtige bergen van Karamoja met hun mooie mensen. Een paar vrouwen en meisjes zijn druk bezig de oogst binnen te halen. Zuid Karamoja is vruchtbaar. Hoe meer we naar het noorden reizen, des te droger het landschap wordt. Het is ook enorm stoffig en als er een auto voor ons rijdt, zie je geen hand voor de ogen meer.
We zijn om half twee thuis, Joffrey rijdt direct terug naar Kampala. Hij vertelt dat hij onderweg de voetbalwedstrijd Kenia-Oeganda gaat luisteren, want de winnaar gaat meedoen met de Afrika cup. De president heeft beloofd dat wanneer Oeganda wint, er de volgende dag een nationale vrije dag komt. Wij nemen lekker de rust na al dat gereis.

Maandag is de nationale feestdag! Oeganda wint voor het eerst ooit en speelt mee in de Afrika cup. Overheidsinstellingen zijn gesloten, Florence is ook vrij. De naaister komt bij ons op de boda boda met tassen vol lappen. Maten worden genomen en lapjes uitgezocht. Nu maar hopen dat het over tien dagen klaar is.
Wij hebben veel tijd met Florence om zaken door te nemen en doen het lekker rustig aan.
Aan het eind van de middag gaan we naar het gastenverblijf van Theo. De zoon van Florence heeft dit opgezet in Moroto. Er is een restaurantje bij met een goede kok. Wij nemen plaats onder de boom, met uitzicht op de berg Moroto en laten ons verrassen met een heerlijk menu. Lekker glaasje wijn erbij en een kampvuurtje. Dan zijn er zomaar weer vier dagen om.

• 06 September 2016 - 10:40

Astrid:

Nou dat was weer een hele reis. Mooi om het zo weer mee te beleven. Nu maar lekker even wat uitrusten.
    Lieve groet, ook aan Flo. xx

• 06 September 2016 - 10:51

Henk:

Mooi verslag. Mooie foto's! Ha ha, Uganda wint van Kenya. Jazeker is dat een vrije dag waard en nu op naar de Afrika cup. Wat een boffie die auto zeg. Met het vliegtuig weer terug? Even kalm aan nu en geniet van de dingen daar ;-)

• 06 September 2016 - 10:59

Hetty:

Heerlijk om zo met jullie mee te kunnen reizen. Wat een prachtige mensen komen jullie onderweg tegen.
    Zie uit naar jullie volgende belevenissen. Liefs, Het

• 06 September 2016 - 10:59

Hetty:

Zie uit naar jullie volgende belevenissen. Liefs, Het

• 06 September 2016 - 13:58

Els:

Heerlijk zo'n verslag. Kunnen we weer lekker meegenieten van jullie reis. De foto's maken het verhaal af. Wat een prachtige kleuren!! Geniet de komende dagen van alle moois! Liefs, Els

• 06 September 2016 - 14:27

Doedina:

Hoi hoi lieve dames....
    Wat weer een prachtig verhaal en hele mooie foto's..en wat indrukwekkend allemaal, zo die sloppenwijk...oh oh wat hebben wij het dan toch goed met elkaar.
    En ook hoe die mensen aan de kost moeten komen, frisdrank op je nek en sjouwen maar.
    En wat heeft Jane een prachtige dochter echt zo mooi klein, wat een wonder.....
    Trouwens jullie zien er mooi uit in die prachtige jurken!!!!!
    Nou dames, ik denk dat ik voorlopig niet meer reageer omdat ik zelf op vakantie ga. voor jullie nog hele fijne dagen weken of hoe lang blijven jullie ha ha ha ...
    Dikke knufffff

• 06 September 2016 - 16:23

Elise:

Wat leuk dat de naaister naar jullie toekomt met de boda boda en da5 je niet maar een shop hoeft.
    Prachtige foto's en ben benieuwd naar jullie verdere belevenissen.
    Liefs Elise

• 06 September 2016 - 18:26

Mariette:

De plaatjes van het landschap, de mensen, Florence en jullie zijn weer prachtig! Fijn om zo mee te kunnen genieten met jullie belevenissen. Wat heerlijk dat jullie een dagje vrij hadden toen het Oegandese team won, een extra dagje met Florence!
    De groetjes aan Jane en haar mooie dochter.
    Zie uit naar het volgende verslag :)

• 06 September 2016 - 22:33

Eric & Krista:

Mooi om mee te reizen/lezen en weer prachtige gekleurde plaatjes. Fijne dagen samen.

• 07 September 2016 - 08:26

Marissa:

Wat fijn om zo met jullie mee te kunnen lezen en een beetje mee te reizen!
    De foto's zijn prachtig en geven er voor mij een beetje een beeld bij. Leuk om te zien allemaal!
    Ik zie uit naar het volgende verhaal!

• 07 September 2016 - 08:44

Sipko:

Mooie verhalen, leuke foto's. Goede reis verder toegewenst.